Wednesday, August 25, 2010

ADAT RESAM PERKHAWINAN MASYARAKAT MALAYSIA


                                       THUMBAI MALAR  A/P  RAJENTHIRAN(206659)

                           Adat resam perkahwinan Melayu



Adat resam perkahwinan Melayu adalah merupakan sebuah adat resam yang dihomati oleh masyarakat melayu malaysia.
Adat resam perkahwinan Melayu terdiri daripada pelbagai acara. Ia terdiri daripada lapan langkah yang boleh dikelaskan kepada tiga peringkat:

Peringkat pertama iaitu merisik dan menengok,meminang atau bertunang dan menhantar belanja dan akad.
Peringkat kedua pula terdiri daripada berandam dan berasah gigi dan berinai.

Peringkat ketiga terdiri daripada majlis bersanding,mandi limau dan sambut-menyambut para tetamu.


Peringkat pertama Merisik atau menengok



Sebaik sahaja ibu bapa seseorang lelaki memutuskan bahawa anaknya cukup umur untuk berkahwin, mereka akan mencari-cari pasangan yang sesuai untuk dijadikan jodoh anaknya. Ini bererti tanggungjawab untuk memilih jodah untuk anaknya terletak pada ibubapa jatuh .Walaubagaimanapun, sebilangan besar masyarakat Melayu pada masa kini, khususnya mereka yang berpendidikan tinggi, membiarkan anak-anak mereka memilih jodohnya. Terdapat juga ibu bapa Melayu yang berihsan yang memilih jalan tengah dan memilih pengantin perempuan dengan persetujuan anak lelaki mereka atau sebaliknya.
Menurut adat resam perkahwin Melayu, ibu bapa akan mengendalikan tugas memilih pengantin perempuan untuk anak lelaki mereka dengan teliti. Selepas mereka memilih beberapa orang anak dara yang sesuai, mereka akan memulakan penyiasatan dengan menanya kawan-kawan dan saudara-saudara mereka serta anak-anak dara yang terpilih. Dalam pemilihan mereka, ibu bapa anak lelaki memerlukan bahawa bukan sahaja sifat dan tingkah laku anak dara itu tetapi juga ibu bapanya dapat diterima kerana mereka memegang teguh kepada peribahasa, "Kalau hendak meminang anak, 'pinang' ibu bapanya dahulu."
Antara sifat-sifat yang paling dikagumi oleh bakal mertua  ialah kemahiran rumah tangga iaitu seperti memasak dan menjahit. Namun, pencapaian yang dipandang tinggi adalah keupayaan anak dara untuk membaca al-Quran dengan fasih dan merdu.Ini dengan jelasnya menunjukkan kemahiran berumahtangga diutamakan berbanding dengan pencapaian pendidikan.
Umumnya selepas membuat keputusan mengenai bakal mentua,ibubapa penganti lelaki akan meneliti maklumat-maklumat yang dikumpulkan sebelum meminang, ibu bapa anak lelaki akan membuat penyiasatan terakhir dengan menghantar sebilangan kawan atau saudara (biasanya wanita) ke rumah anak dara itu untuk mengenalnya secara peribadi. Umumnya, rombongan ini akan dihantar tanpa diberitahu.Hal ini kerana ia mempunyai makna yang sendiri iaitu masyarakat Melayu pada zaman dahulu mempercayai bahawa semasa ketibaan utusan-utusan di rumah anak dara itu,sekiranya gadis itu sedang mandi atau mencuci, ini merupakan petanda yang bertuah untuk masa hadapan perkahwinan kedua-dua orang muda itu. Sebaliknya, jika gadis itu didapati berada di dapur, ia merupakan petanda yang kurang baik.Selain itu, Orang Melayu pada zaman dahulu juga mempercayai bahawa jika perjalanannya ke rumah anak dara lambat atau dihalang atas sebarang sebab atau kemalangan, ia merupakan petanda bahawa masa depan perkahwinan itu tidak begitu bahagia dan akan membawa keburukkan kepada keluarga. Bagaimanapun,[kepercayaan karut] ini tidak lagi diambil berat oleh kebanyakan orang Melayu, termasuk juga mereka yang tinggal di kawasan luar bandar pada masa kini.
Meminang atau bertunang


Seterusnya, ibubapa bakal pengantin lelaki kemudian akan meminta sebilangan orang tua yang rapat untuk bertemu dengan pihak ibubapa anak perempuan agar mendapat persetujuan.Manakala, ibubapa anak perempuan akan meminta sedikit masa demi adat untuk membuat pertimbangan atas alasan bahawa mereka harus berunding dengan saudara-saudara mereka (walaupun mereka telah tahu tentang kunjungan utusan sebelum ketibaannya, dan telah memberikan persetujuan). Ini mungkin mengambil masa beberapa hari atau paling lama, seminggu.Seturusnya, ibubapa anak perempuan akan kemudian menugasi sebilangan saudara-mara yang terdiri daripada kedua-dua lelaki dan perempuan, untuk menyampaikan keputusan bahawa mereka telah menerima pinangan.Pada saat ini,syarat-syarat perkhawinan seperti hantaran kahwin, belanja, hari upacara perkahwinan akan ditetapkan.
 Majlis pertunangan

Seterusya,semasa majlis pertunangan akan dengan persetujuan semua pihak pasangan pengantin akan dinikahkan,dimana pengantin lelaki akan memberi mas khawin kepada pihak perempuan.

Istiadat berinai


Istiadat berinai terdiri daripada tiga peringkat iaitu,majlis berinai curi,berinai kecil dan berinai besar.

Peringkat ketiga ialah bersanding
Seterusya,pada hari istiadat mandi, sebuah kenduri akan diadakan di rumah pengantin perempuan. Semasa ini, suami dan ibu bapa mertua akan membawanya membuat kunjungan pertama ke rumah mereka. Di rumah suaminya, mereka akan menjalankan istiadat bersanding sekali lagi.
Selepas tinggal di rumah suaminya selama beberapa hari, isteri baru itu akan diiringi oleh suami dan ibu bapa mertuanya untuk kembali ke rumah perempuan untuk mendiami sekurang-kurangnya beberapa bulan.
Adat resam kahwin Melayu terdiri daripada pelbagai acara yang menarik.

perkahwinan masyarakat cina



Perkahwinan Cina merupakan satu adat resam yang diamalkan antara tahun 402 - 221 SM. Sebelum zaman moden, perempuan dalam masyarakat cina tidak dibenarkan sama sekali untuk memilih pasangan untuk berkahwin. Sebaliknya, keluarga pengantin perempuan akan memilih bakal suaminya. Perkahwinan yang dipilih adalah berdasarkan keperluan untuk pembiakan dan nama baik keluarga, serta keperluan bapa dan suaminya.
Terdapat enam upacara amal pada umumnya yang secara am dikenali sebagai tiga aksara dan enam etiket dalam masyarakat cina.
Yang pertamanya adalah majlis pinangan iaitu Ketika ibu bapa seorang anak lelaki menentukan bakal menantu perempuan, mereka akan mencari tukang risik yang kerjanya adalah untuk mengurangkan konflik kepentingan serta rasa malu ketika membincangkan kemungkinan perkahwinan antara dua buah keluarga yang biasanya tidak rapat atau langsung dikenali.
Seterushya adalah pembandingan hari jadi akan dilakukan sekiranya keluarga bakal menantu perempuan tidak membantah terhadap pinangan, tukang risik akan membandingkan hari jadi pasangan tersebut. Jika pasangan itu adalah sesuai menurut astrologi Cina, mereka akan meneruskan ke langkah yang seterusnya..
Keluarga anak lelaki akan mengatur tukang risik untuk menyampaikan harga pengantin perempuan iatu (hadiah pertunangan), termasuk surat pertunangan) kepada keluarga bakal pengantin perempuan.
Selain itu, penyampaian hadiah perkahwinan juga bergantung kepada adat resam tempatan serta kekayaan keluarga. Makanan istimewa merupakan hadiah yang biasa.Takwim Cina akan dirujuk untuk menetapkan hari yang bertua untuk mengadakan majlis perkhawinan.
Upacara terakhir ialah upacara perkahwinan sebenar yang menjadikan pengantin perempuan dan pengantin lelaki sebagai suami isteri, dan terdiri daripada beberapa bahagian yang teliti  
                                                 perkhawinan masyarakat india

Thirumanan bermaksud penyatuan atau ikatan suci yang dilakukan melalui perkahwinan antara pasangan suami isteri agar mereka akan kekal sehingga ke akhir hayat. Terdapat tiga jenis perkahwinan dalam masyarakat India iaitu Vaitikat Thairumanam, Tamil Thairumanam dan Diya Thairumanam dimana perkahwinan ini dijalankan adalah berlandaskan aspek suku kaum.
Majlis perkhawinan dimulakan dengan upacara niccayam (ikat janji)iaitu dengan memberi hadiah seperti pakaian dan lain-lain.Selain itu,dalam masyarakat india kad undangan perkhawinan disapu dengan air kunyit yany dibawa ke kuil dalam jumlah ganjil sebagai tanda rasmi kepada undangan perkahwinan.Seterusnya Upacara Kanggenam iaitu menanam sebatang pokok yang lurus dan disapu dengan serbuk kunyit tiga hari sebelum hari perkahwinan dilangs dilangsungan.
Pengantin Bersanding


Dalam masyarakat india,Upacara perkahwinan dilakukan oleh Pedanda dengan berdoa supaya pengantin hidup bahagia hingga akhir. Pedanda akan menabur sembilan jenis bijirin setelah selesai acara menyarung cincin. Pengantin lelaki akan mengalungkan thaali yang diperbuat daripada benang yang disapu dengan kunyit dan hujungnya diikat dengan seketul kunyit kepada pengantin perempuan hingga aras dada.Seterusnya, kedua mempelai memberi hormat kepada ibu bapa atau mertua dengan menukar dulang berisi buah-buahan dan menyapu debu suci pada dahi pengantin.
Seterusya,antara adat yang dilakukan untuk menghormati dan mendapat restu termasuklah menyerah sebiji kelapa yang dilubangkan pada bahagian atasnya, menuang air susu ke dalamnya, memberi sirih, mencium tapak kaki ibu bapa (membasuh kaki ibu bapa), memberi hadiah dhoti (bapa mertua) serta sari (ibu mertua) dan wang. Biasanya pasangan pengantin akan bertukar-tukar kalungan bunga sebanyak tiga kali dan berkongsi minum air susu bercampur pisang di dalam sebiji gelas. Upacara ini menandakan pasangan ini secara rasmi telah menjadi suami isteri
Selain itu,beberapa faktor penting yang diambil kira sebelum upacara perkahwinan dilangsungkan untuk mendapat kebahagiaan hidup, antaranya seperti meniliti masa yang baik untuk melangsungkan perkahwinan, pengertian thaali, valatu kal, pemberian manisan, hadiah, penghormatan kepada pengantin lelaki, simbol pokok pisang, jamuan perkahwinan dan meroboh khemah perkahwinan.


                                                                                                                                                                                                                                                                         

No comments:

Post a Comment